معرفی وبلاگ
دسته
لینک دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 341070
تعداد نوشته ها : 574
تعداد نظرات : 38
reza
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

چند پیشنهاد برای کاهش آلودگی هوا

آلودگی هوا

 

در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران چند پیشنهاد ارائه شد که مهم ترین آنها حذف موتور‌سوارها از خیابان‌ها و تغییر ساعت کار ادارات بود.

مشاور محیط زیست معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران با ارائه پیشنهاد ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد به مدت یک ماه، دلیل پیشنهاد خود را ایجاد بی‌نظمی در تردد و ترافیک در خیابان‌ها توسط موتورسواران عنوان کرد که عامل 25 درصد آلودگی هوا هستند.

وحید نوروزی در عین حال خودروهای کاربراتوری را از عوامل اصلی آلودگی هوا ذکر کرد و خواستار محدودیت تردد آنها در سطح شهر شد.

نوروزی همچنین بر تعطیلی مهدهای کودک در شرایط اضطراری بودن آلودگی هوای تهران تاکید کرد.

حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست نیز با حضور در این جلسه، بررسی طرح جامع ترافیک را به عنوان اولین پیشنهاد خود مطرح و به موضوع تغییر ساعات کار ادارات برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاکید کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «پیام کوتاه» از طریق شرکت کنترل ترافیک از 29 دی ماه امسال از بیماران قلبی، جانبازان شیمیایی و کهنسالان خواست، تا با ثبت‌نام در وب سایت موجود، پیام‌های کوتاه پیش‌بینی وضعیت آلودگی هوا را دریافت کنند.

خودرو

رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ـ نیز پیشنهاد تردد خودروهای پاک به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد در مواقع اضطراری آلودگی هوا را با نیت کاهش بار آلودگی هوای تهران ارائه کرد.

همچنین نواب‌زاده که به عنوان نماینده شورای عالی ترافیک در جلسه شرکت کرده بود، در پاسخ به پیشنهاد نوروزی در مورد تعطیلی مهدهای کودک آن را امری امکان‌ناپذیر دانست و ارائه خدمات رفاهی مهدهای کودک به خانواده‌ها، بالاخص والدین کارمند را دلیل گفته‌های خود عنوان کرد.

محمدرضا محمودی، نماینده ستاد حوادث غیرمترقبه نیز خطاب به نمایندگان دستگاه‌های حاضر در این جلسه ، اذعان کرد: از هفته گذشته تاکنون، مکاتباتی با معاون اول رییس جمهور در زمینه‌ اجباری شدن معاینه فنی خودروهای ادارات انجام شده و همچنین با ادارات نیز مکاتباتی برای کاهش درجه حرارت ساختمان‌های اداری و با شهرداری برای حذف عوامل انسداد معابری همچون قلهک که آلودگی هوا در آنجا بیشتر است، داشتیم، اما عملیاتی شدن چنین درخواست‌هایی را حداقل در اداراتی که نمایندگانشان امروز در این جلسه حضور دارند، ندیدیم.

یوسف درون‌پرور، سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران نیز در پایان این جلسه با جمع‌بندی موضوعات مطروحه به تک تک پیشنهادات ارائه شده، پاسخ داد.

درون پرور، ممنوعیت پارک خودرو در دو ایستگاه قلهک و آزادی را از مصوبات این جلسه اعلام کرد و با تاکید بر وجود آلودگی هوا طی هفته جاری از استفاده‌کنندگان خودروهای شخصی خواست در صورت امکان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. همچنین از شهرداری تهران نیز خواستار افزایش ساعات کاری شرکت واحد اتوبوسرانی شد.

معاون امور عمرانی استانداری تهران، در این جلسه از پلیس راهور، کنترل هر چه بیشتر بر روی مبادی طرح کنترل ترافیک و زوج و فرد بالاخص منطقه قلهک و آزادی را خواستار شد.

اتوبوس

درون‌پرور در مورد بحث ویرایش و اصلاح دستورالعمل‌ کمیته اضطراری آلودگی هوا نیز از اعضای پیشنهاد دهنده، خواست تا پیشنهادات خود را برای ویرایش این دستور ارائه دهند. همچنین خطاب به رسانه‌ها و صدا و سیما نیز گفت: موضوع استفاده نکردن از خودروهای شخصی را با فرهنگ‌سازی به مردم آموزش دهید.

وی در این جلسه، اداره کل حوادث غیرمترقبه استانداری را نیز موظف کرد، موضوع تغییر ساعت کار ادارات را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و نتایج آن را ارائه دهند.

همچنین خواستار ارائه پیشنهاد ایجاد محدودیت تردد خودروهای آلوده‌کننده از جمله خودروهای کاربراتوری، موتورسیکلت‌ها و خودروهای تک‌سرنشین حتی‌الامکان در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد را پس از بررسی کارشناسی شد.

یکی دیگر از مصوبات جلسه کنونی، برگزاری جلسات بررسی و کنترل آلودگی هوای تهران هر ماه یک‌بار پس از گذراندن سه ماه پایان سال بود.

درون‌پرور، همچنین از شهرداری تهران خواست در بزرگراه‌های حکیم، همت، رسالت و مدرس خط ویژه اتوبوس را طراحی و اجرا کند که نوروزی در این باره گفت: شهرداری آمادگی کامل را به شرط ارائه اتوبوس‌های لازم دارد.

همچنین در این جلسه بحث خروج برخی وزارتخانه‌ها از شهر تهران مطرح شد که بررسی این پیشنهاد نیز به جلسه بعدی این کمیته موکول شد.


دسته ها : سلامت
1387/10/21 19:24
X